Wolne-dziennikarstwo.pl - Z czasów różowego Amfiteatru…
wolne dziennikarstwo


Zbliża się czerwiec a wraz z nim te niesamowite trzy dni,  przez które Opole gra główną rolę w mediach i na ustach wszystkich Polaków. Porównując wygląd okazałego (niedawno wyremontowanego!), opolskiego Amfiteatru, z tytułem tego artykułu, można śmiało stwierdzić, że kolor różowy mógłby być jedynie wymysłem wyobraźni autorów. Przez ponad czterdzieści lat nie tylko kolor ścian amfiteatru uległ zmianie. Zmieniła się większa część naszego miasta. Wybudowano miejsca, które możemy dzisiaj podziwiać i co najciekawsze… nadal wszystko się zmienia. Stary wygląd miasta znamy przede wszystkim z opowieści naszych rodziców, a jego historię możemy odczytać jedynie ze starych pocztówek odkopanych w babcinej szafie. Jak więc miało wyglądać współczesne Opole w wyobraźniach mieszkańców z lat siedemdziesiątych?


Koncepcja konkursowa na przebudowę Śródmieścia z 1971 roku. Niektóre elementy planu, jak np. budowa estakady nad rondem przy pl. Konstytucji 3maja, czy budowa wiaduktu nad torami w okolicach Dworca Głównego zostały zrealizowane. Źródło: fotopolska.eu

Z głównych założeń Planu Zagospodarowania Przestrzennego Śródmieścia Opola Wojewódzkiej Pracowni Urbanistycznej Opole miało być… wysokie. Budynki, które mijamy każdego dnia miały być ogromnymi wieżowcami, aż do błękitnego nieba. Z pewnością, gdyby doszło do realizacji tych planów, spacerując po dzisiejszej ulicy Reymonta, musielibyśmy wysoko zadzierać głowy do góry, by zobaczyć szczyty rzekomych drapaczy chmur. Nie wiadomo, co było wtedy inspiracją architektów, lecz czy możemy sobie wyobrazić nasze miasto w wersji rodem z nowojorskiego Manhatannu?  


Makieta do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Śródmieścia Opola, Wojewódzkiej Pracowni Urbanistycznej - zespołu pod kierownictwem arch. Jerzego Suchanowa z października 1974 roku.
Źródło: fotopolska.eu

Dworzec autobusowy PKS Opole także miał być przebudowany na wzór rzymskiego Panteonu. Przestrzeń ta miała zostać wzniesiona na planie koła, tak jak czynili to  starożytni pierwsi architekci, którzy aż za dobrze znali kształt rotundy. Stojący obok dworzec kolejowy, Opole Główne, miał zostać odremontowany i przebudowany na kształt modernistycznej bryły. Obok zaś, naprzeciwko komendy wojewódzkiej policji, stanąć miał… kolejny skyscraper.

Parę metrów dalej, parking przed „uroczym” niebieskim biurowcem na ulicy Ozimskiej (notabene: potrzebującego remontu jak najszybciej), miał być zabudowanymi pawilonami handlowymi, a sama ulica, poszerzona do czteropasmowej alei, miała prowadzić daleko w stronę Zaodrza. Oczywiście ten pomysł nie doszedł do skutku i nadal trzeba się nieźle natrudzić, by zaparkować auto przed biurowcem Społem. Nie zapominając o bilecie parkingowym! Za zakrętem, na placu Kopernika lub raczej pod nim, miał powstać tunel umożliwiający ruch samochodów, które w wyobraźniach ludzi miały zmienić się nie do poznania. Nad tunelem, oprócz biurowca i centrum handlowego, miał znajdować się zielony skwer dla mieszkańców. Nieco dalej, wokół Starego Miasta, miała powstać „obwodnica”, czyli szeroka droga umożliwiająca szybsze przemieszczanie się do poszczególnych dzielnic Opola, rozpoczynająca swój bieg na skrzyżowaniu dzisiejszych ulic Książąt Opolskich i Kominka.


Inne ujęcie makiety do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Śródmieścia Opola, Wojewódzkiej Pracowni Urbanistycznej - zespołu pod kierownictwem arch. Jerzego Suchanowa z października 1974 roku.
Źródło: fotopolska.eu

Również znajdzie się coś dla fanów piłki nożnej. Przełom lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych przemijał z dobrą passą dla Odry Opole, która cieszyła się z trzeciego miejsca w I Lidze Ogólnopolskiej. Trenerem został Antoni Piechniczek, dzięki któremu Odra zdobyła Puchar Ligii i awans do rozgrywek UEFA. Potem jednak nastały gorsze czasy (które trwają i trwają…), gdzie Odra spadała powoli do coraz niższej ligi. Do dziś  stadion pamięta wrzawę kibiców oraz ich przyśpiewki takie jak: „ Jeden Guta rajdzik mały i dwa punkty się rozwiały”, „Odra, klubie nasz, pokaż światu, jak ty w piłkę grasz”, „Hej Odra! Heja hej, heja Odra hej wygra mecz! My ten cały styl angielski bardzo dobrze znamy, dał nam przykład Leeds United, jak zwyciężać mamy, hej hej Odra ukochana ma drużyno, czy wygrywasz czy przegrywasz”.


Ulica Ozimska przy skrzyżowaniu z ul. Reymonta, według projektu z lat '70. Z koncepcji zabudowy powstał biurowiec Społem widoczny w drugim rzędzie zabudowy. Autorem projektu jest Miastoprojekt Opole. Źródło: fotopolska.eu

Pomysłów, jak zawsze było dużo, każdy miał swoją wizję dotyczącą wyglądu Opola, by to miasto unowocześnić i zmodernizować nie do poznania. Powstawały makiety miasta idealnego w wyobraźniach mieszkańców. Najczęściej jednak na przeszkodzie stawały ograniczenia finansowe. Co by się stało, gdyby wszystkie pomysły ówczesnych architektów zostały zrealizowane? Spójrzmy jeszcze raz na makiety przedstawiające zmodernizowane miasto. Bez przeszkód możemy odnaleźć na nich dzisiejsze budynki, jak i też śmiało powiedzieć o różnicach między dwoma obrazkami. Wtedy śmiało nasuwa się pytanie: Opole z lat siedemdziesiątych czy Opole w wersji współczesnej?


Koncepcja urbanistyczno - architektoniczna zagospodarowania obszaru pomiędzy ulicami Ozimską i Kośnego z 1974 roku. Plan ten w większości został zrealizowany. Nie powstał hotel "Orbis" przy pl. Teatralnym, a dom towarowy "Opolanin" powstał w ograniczonej formie. Źródło: fotopolska.eu

 

Wyświetlenia: 3537
Proponowane artykuły
obrazek

Opole z Sercem

23.4.2013

Być jak Ikar...

Opole z Sercem

Kilka lat temu Polskę ogarnął istny szał budowy lotnisk. Zbliżające się mistrzostwa Europy w piłce nożnej wymusiły rozbudowę najważniejszych portów lotniczych, a także budowę nowy